-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

آيا مي توان اميدوار بود كه روزي اختلاف بين شيعه و سني برداشته شود؟
ميد است چنين روزي پيش آيد. درباره علت كثرت جمعيت اهل تسنن توجه به چند نكته لازم است: 1- كثرت عدد هيچ ارتباط لزومي با حقانيت ندارد. عين همين سؤال را مي توان درباره فزون تعداد مسيحيان مطرح ساخت. به تعبير حضرت علي(ع) بايد حقيقت را معيار شناخت افراد قرار داد، نه اشخاص را معيار شناخت حقيقت. 2- كم بودن تعداد شيعه در برابر اهل سنت علل تاريخي مهمي دارد؛ از جمله: الف) حكومت هاي جور در طول تاريخ مانع جدي تبليغ و شناسايي مكتب اهل بيت(ع) بوده و به هر شكل ممكن از آن جلوگيري مي كردند. لاجرم جهانيان آن سان كه بايد و شايد در طول تاريخ با اين فرهنگ غني آشنايي نيافتند. ب ) بر اثر فشار و سختگيري هاي فزون از حد، حكام شيعه در طول تاريخ در رعب وحشت و رنج به سر مي بردند. اين مسأله نيز مانع نزديك شدن ديگران به شيعه و گسترش تشيع مي گرديد. ج ) در بسياري از موارد بر اثر جور و ستم شديد حكام، شيعيان به شدت در تقيه بوده و ناچار به عمل براساس برخي از مكاتب فقهي اهل سنت بودند. استمرار طولاني اين وضعيت موجب شد پس از گذشت مدتي، نسل هاي بعدي اصالت شيعي خود را فراموش كرده و آييني را كه توسط آباي آنها به خاطر تقيه برگزيده شده بود، عين حقيقت تلقي كنند و براي هميشه به آن پاي بند باشند. اين مسأله در بسياري از نقاط جهان اسلام به ويژه در هند و بنگلادش و سريلانكا و سوريه و تركيه وجود داشته است. د ) در مورد اثبات حقانيت شيعه كتاب هاي بسياري نوشته شده، جالب اين است كه اكثر علماي شيعه حقانيت شيعه را با مدارك اهل سنت به اثبات مي رسانند. طبيعي است براي اثبات اين مدعا نمي توان در يك نامه ادله و مدارك ارائه نمود. ازاين رو خوانندگان را به مراجعه متون زير دعوت مي كنيم: 1- الغدير،علامه اميني، ترجمه: جلال الدين فارسي 2- شيعه در اسلام،علامه طباطبايي 3- عقبات الانوار،علامه مير حامد حسين لكنهوي اين كتاب مشتمل بر بيش از ده جلد و همه منابع آن از اهل سنت مي باشد. 4- معارف اسلام در دو مكتب {V(ترجمه: معالم المدرستين)V}علامه عسكري، ترجمه: دكتر جليل تجليل 5- حق جو و حق شناس {V(ترجمه: المراجعات)V}،علامه سيد شرف الدين، ترجمه امامي اين كتاب حاوي مناظره علمي و تحقيقي دو عالم برجسته شيعه و سني است و داراي اتقان و استدلالات محكم و به دور از هرگونه تعصب است. ه ) در مورد نماز و روزه در سنت پيامبر(ص) نوشته هاي بسياري وجود دارد؛ از جمله: {Hوضوء النبي من خلال ملابسات التشريع، علي الشهرستاني، و سبع مسائل فقهيه، جعفر السبحاني H}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.